Esprit des livres
Catalogues de vente de bibliothèques de l'époque moderne
Manuscrits mis en vente
Editions électroniques de l'école des chartes Éditions en ligne de
l'École des chartes
Biblissima
[Imprimer]
Le Roman de Renaut de Montalbain – Le Roman de sapience 
Description du manuscrit : 
Œuvre(s) contenue(s) dans le manuscrit : 
Titre conventionnel : Renaud de Montauban 
...
Nomenclature : Belles-Lettres , Romans , Chansons de geste
Langue : Français
Contenu décrit dans le catalogue : 1) Le Roman de Renaut de Montalbain. Fauchet l'attribue à Huon de Villeneuve qui vivait dans le 13e siècle. Il a été mis en prose dans le 15e et il contient plus de 18000 vers. « Seignor oies chancon de moult nobilete / Toute est de uoire estoire sens point de fausete / Jamais norrez si bonne en trestout vostre ac / Ce fu a pentecoste a i ior honore / Que charles tint sa cort a paris sa cite / Cuit i furent uenu si prince et si chasse / Maint cheualier i ot que li rois ot mande / XX archeueske furent et bien cc abe / Girars de rossillon cil fu a cort ales / Et aymes de dordon li vasaus aloses / Ki IIII fiux auoit de grant nobilite / Li dus si vint a cort ouec lautre barne / Mais doons de nantueil qui ot le poil mesle / Cil ni daigna venir por sa grant cruelte / Car charles lempereres lauoit cueilli en he / Ne li duc daigremont qui tant auoit bonte... » A la fin : « Quant li baron oirent quil est si faitement / Que diex fist tex miracles por lui aparissant / Cascuns se conforta et sel fist liement / Puis ont saissi lo cors qui flairoit durement / Au mostier nostre dame fu porte erraument / Encore gist en fiertre ce seuent bien la gent / Sains renaut est neiez por dex soffri torment / Or prions cel seignor por quil morut biement / Quil nous pregne a tel fin par son commandement / Que ne perdons les armes par enfin de serpent / Ici faut de renaut o lo fier hardement / Si fil tindrent sa terre et tot son chassement / Puis ne uesquirent gueres apres cest finement / Tant ama li uns lautre qui no ot mautalent / Nus ne uit cele amor si enterinement / Si orent puis grant guere contre mauuaise gent / Mais iamais ne vorres en als a faitement / En pais et en amor fais mon definement / Explicit la mors de renaut de mantalbain. » 2) Le Roman de sapience (par Hernaut). Ce sont les histoires de la Bible mises en vers. Ce Roman en contient ordinairement environ 5400 ; il en manque à la fin du nôtre 238. « Romanz de sapience cest la cremors de deu / Il fist et ciel et terre yeaue et feu en tans breu / Anges fist et archanges molt les mist en haut leu / Nos trouons en escrit de latin et debreu / Partie en trebucha en leu maluais et greu / Quant il voldrent reignier et combatre vers deu. »
Datation : 13e siècle
Support : Parchemin
Format : in-folio
Nombre de feuillets : 77
Ecriture : lettres de forme
Mise en page : 3 et 2 colonnes
Particularité(s) du manuscrit mentionnée(s) dans le catalogue : L'écriture du premier roman est sur 3 colonnes ; celle du second sur 2.
Description de la reliure : maroquin rouge
Informations sur la vente : 
Vente (Livres). 1784-01-12. Paris 
Titre du catalogue : Catalogue des livres de la bibliothèque de feu M. le duc de La Vallière. Première partie contenant les manuscrits, les premières éditions, les livres imprimés sur vélin & sur grand papier, les livres rares, & précieux par leur belle conservation, les livres d’estampes, &c. dont la vente se fera dans les premiers jours du mois de décembre 1783 par Guillaume de Bure, fils aîné.
Date du début de la vente : 12/01/1784
Numéro de vente : 2730
Emplacement de la notice dans le catalogue : section Belles-Lettres, vol. 2, p. 211-213
Prix d'achat : 68 livres
Justificatif de l'estimation : Prix indiqué dans la table des prix de vente présente à la fin du troisième volume de l'exemplaire Collect. I/Lava 1 de la Bibliothèque nationale de France, ainsi que par une note manuscrite dans la marge du deuxième volume du même exemplaire.
Identification du/des manuscrit(s) : 
Bibliothèque